Sairaan lapsen hoito henkilöstöetuna – entä iäkkään vanhemman hoitoon pääsy?

Sairaan lapsen hoitoavun tarjoaminen henkilöstöetuna on yleistynyt. Samaan aikaan yhä useammilla työntekijöillä on iäkkäitä vanhempia tai isovanhempia huolehdittavana.

Olisiko syytä tarjota lasten hoitoavun lisäksi apua myös niille työntekijöille, jotka huolehtivat iäkkäiden omaistensa terveyspalvelujen ääreen pääsystä?

Vanhempien pääsy terveydenhuoltoon

Vaikka työntekijän vanhemmat olisivat suhteellisen hyväkuntoisia, he voivat silti joutua käyttämään terveyspalveluja useinkin. Omatoiminen liikkuminen saattaa olla vaikeutunut, eikä omalla autolla lähtö lääkäriin ole aina mahdollista.

Työntekijäsi työpanos ei ole vahvimmillaan silloin, kun hänen pitää järjestellä vanhempien kuljetuksia tai peräti lähteä itse kuljettamaan iäkästä isää, äitiä tai isovanhempaa terveyspalvelujen äärelle.

Tällaiset henkiset tai konkreettiset poissaolot hidastavat töiden valmistumista ja kuormittavat henkilöstöä aivan samoin kuin pienten lasten vanhempien poissaolot.

Iäkäs lääkäriin omaisen vai tutun taksin saattamana?

Oma iäkäs äitini sairastui vuosia ennen kuolemaansa syöpään. Hän kävi raskaissa syöpähoidoissa viikottain ja paranikin syövästä.

Ilman ovelta ovelle saattamista raskaissa hoidoissa käynti ei olisi onnistunut. Vaikka yrittäjänä saatoin järjestellä töitäni varsin vapaasti, en kuitenkaan ehtinyt äitini jokaisen sairaalareissun kuljettajaksi. Taksia tarvittiin aika usein.

Tutun ja palvelevan taksiautoilijan kanssa sairaalamatkat sujui hienosti. Taksiautoilija sopi äitini kanssa kaiken matkaan lähdön ajoituksesta saattamiseen kotiovelta autoon, autosta hoitopaikkaan ja takaisin kotiovelle saakka. Tutun ja turvallisen taksiautoilijan huolehtiessa äidin hoitomatkoista ajoituksineen, saatoin itse keskittyä rauhassa töihini.

Iäkkään vanhemman toistuvat lääkärissä tai sairaalassa käynnit olisi hyvä hoitaa tutun taksin kyydillä. Tuttu kuljettaja luo turvallisuutta iäkkään taksimatkalle ja mielenrauhaa työntekijäsi työpäivään.

Nykyinen kela-taksin tilausjärjestelmä on omaiselle ongelmallinen

Nykyisin tällaiset taksikyydit ohjataan tilaamaan vaihtelevasti palvelevien kelataksin tilauskeskusten kautta. Kelataksin tilauskeskuksesta ei saa tilattua tuttua taksia. On arpapeliä mikä taksi kela-taksin kautta tulee ja kuka omaista kuljettaa.

Kela-taksikyyteihin yhdistellään myös muita kuljetettavia, se voi johtaa pitkiin odotusaikoihin ja pidentyneisiin matka-aikoihin. Sairaana puolenkin tunnin odottelu tai ylimääräinen lenkki toisen kuljetettavan kautta voi tuntua liian raskaalta.

Jos tilaa oman tutun taksin kelataksin sijaan, myös kelakorvauksen saaminen on työläämpää ja korotetun omavastuun myötä oma tuttu taksi tulee kalliimmaksi.

Palvelu ei ole kaikilla, iäkkään tilannetta ja tarpeita tuntemattomilla kelatakseilla samanlaista kuin äitini omataksilla.

Tutun ja turvallisen taksin puute ohjaa omaista rattiin

Iäkäs omainen ei koe oloaan hyväksi, kun kelataksin tilauskeskus lähettää jokaiselle lääkärireissulle uuden kuljettajan. Uudelle kuljettajalle pitää aina opastaa noutopaikka, miettiä noutoaika ja toivoa, että kuljettaja on avulias ja kuljetettavalle sopiva saattaja.

Kaikki em. saa vanhemman kysymään tai ainakin toivomaan, josko se oma lapsi tulisi viemään ja saattamaan sairaalaan, terveyskeskukseen tai lääkäriin. Näin työntekijällesi syntyy painetta jäädä pois työstä tai jos ei jää niin huolta vanhemmasta.

Rahallakin on merkitystä

Vain kela-taksin tilauskeskuksesta tilatun taksimatkan kohdalla on nykyisin mahdollista välttyä kela-korvauksen työläältä omatoimiselta hakemiselta. Oman tutun taksin käyttäjä voi kyllä edelleen hakea kela-korvausta, mutta omavastuu on kaksinkertainen kela-taksin omavastuuseen.

Esimerkiksi sairaalareissu, jossa taksamittarin mukainen veloitus on 75 euroa menomatkalta ja paluusta toiset 75 euroa, kela-taksia käyttäen omavastuu on 25€ + 25€. Sama matka tutun taksin kyydissä, niin omavastuu onkin kaksinkertainen eli 50€ + 50€. Näin edestakaisen taksimatkan omavastuun summa kasvaa yhteensä 100 euroon.

Usein käy vielä niin, ettei sairaalamatka jää yhteen reissuun vaan näitä 100 euron maksuja kertyy useampia, jolloin oman tutun taksin käyttö muodostuu liian kalliiksi.

Suuri omavastuu ohjaa iäkästä omaista käyttämään kritisoitua kelataksia tai pyytämään lastaan viemään hänet terveyspalvelujen äärelle.

Työntekijäsi kokee em. syistä painetta lähteä työpäivänä viemään vanhempaa lääkäriin tai ainakin järjestelemään mahdollisimman turvallista kyytiä hänelle.

Johtajana tai esimiehenä halunnet pitää parhaat työntekijäsi siinä työssä, joihin heidät on palkattu. Toivot hänen voivan keskittyä työhönsä vailla huolta vanhemmistaan, eikö vain?

Elämäntilanteet huomioiva yrityskulttuuri

Yrityskulttuuri, jossa pyritään järjestämään erilaisissa elämäntilanteissa oleville työntekijöille yhtäläiset mahdollisuudet tuottavaan työhön, sitouttavat ja houkuttavat parhaita työntekijöitä.

Hyvänä johtajana halunnet tarjota myös iäkkäistä vanhemmistaan vastuuta ottaville työntekijöille mahdollisuuden tehdä työtään rauhallisin mielin ja tuottavasti.

Laita viestiä jos haluat tietää, miten työntekijäsi iäkkäälle omaiselle voisi järjestää oman tutun taksin käytön luontais- tai henkilöstöetuna, samaan tapaan kuin sairaan lapsen hoidon sitä tarvitsevalle.

Jari Peltola

 

Ei kommentteja vielä.

Kommentoi

You must be Kirjautunut to post a comment.